Selasa, 03 Januari 2012

METHOD OF COOPERATIVE LEARNING SCRIPT


The Ways to apply it:
1.      teacher divides student to take a couple 
2.      Teacher distributes word/matter for every student to read and make summary
3.      Teacher and student decides to who the first  speaker and who listener
4.      speaker reads the summary as complete as possible, with put their idea into main ideas in the summary, and than listener:
·         Scrutinize/correct/show main ideas that less of complete
·         Help to remember/memorize main ideas with connect previous materials or  with  another materials
5.      Changing function, at first as speaker is exchanged to be listener and on the contrary.
6.      student conclusion together with teacher

  1. Guru membagi siswa untuk berpasangan
  2. Guru membagikan wacana/materi tiap siswa untuk dibaca dan membuat ringkasan
  3. Guru dan siswa menetapkan siapa yang pertama berperan sebagai pembicara dan siapa yang berperan sebagai pendengar
           
  1. Pembicara membacakan ringkasannya selengkap mungkin, dengan memasukkan ide-ide pokok dalam ringkasannya.
            Sementara pendengar :
         Menyimak/mengoreksi/menunjukkan ide-ide pokok yang kurang lengkap
         Membantu mengingat/menghafal ide-ide pokok dengan menghubungkan materi sebelumnya atau dengan materi lainnya
  1. Bertukar peran, semula sebagai pembicara ditukar menjadi pendengar dan sebaliknya. Serta lakukan seperti diatas.
  2. Kesimpulan Siswa bersama-sama dengan Guru

CHARACTERISTIC CLS
1.      Students working together to “Attain group goals that cannot be obtained by working alone or competitively
(pelajar bekerja sama untuk mencapai tujuan yang tidak bisa diperoleh dengan bekerja sendirian atau dengan cara bersaing)

ADVANTAGE

1      Promotes social interaction—Skills include leadership, decision-making, trust building, communication, and conflict management
2     Social support systems for students—everyone involved from the parents, to peers, to the instructor can be forms of support for the students
3     Physiological—students feel safe and confident because they have a group to rely on rather than just themselves
4     Higher self-efficacy—grade increases

keuntungan
1.      Memajukan skill interaksi sosial termasuk kepemimpinan, pengambilan keputusan, membangun rasa percaya diri, komunikasi,  dan pengendalian konflik
2.      Sistem dukungan sosial untuk siswa yang bersangkutan dari orang tua, orang yang sebaya, pengajar mendapat dukungan dari guru
3.      Secara psikologi siswa merasa aman dan yakin karena mereka punya grup sebagai tempat bersandar daripada hanya mereka sendiri
4.      Lebih tinggi self-efficacy-pengembangan emosi

DISADVANTAGE
1      Loss of Control—Instructors have to trust learners with the majority of control
2     Group Work—Students may resist it because they have to put forth more effort than if the teacher is just lecturing and because they don’t want their grade to depend on other students.  Students often don’t know how to work in a group.  The noise level will escalate
3     Time Requirements—Instructors must spend more time planning.  The activities can take longer for students to complete
4     Some of the students just joking
halangan
1.      Hilangnya control
2.      Kelompok belajar siswa mungkin melawan karena mereka harus pendapatsendiri.
3.      Butuh waktu,instructor harus menghabiskan banyak waktu perencanaan.
Siswa banyak canda

Tidak ada komentar:

Posting Komentar